Alcro kulörtrender 2016

Du är här:

Alcro presenterar fyra färgteman, med fem kulörer i varje, i årets kulörkollektion. Kollektionen andas både historia och framtid, men framförallt mod och innovation. Nu uppmanas vi att blanda matt med blankt, färgsätta olika väggar i samma rum med olika färger och strukturer – och den riktigt modiga målar även taket! Alcros PR ansvariga Karin Stålhammar instämmer med inredaren Saša Antić, som tolkat årets kulörtrender: ”Det handlar inte om mod, utan om nyfikenhet. Det är ju bara färg, vad är det värsta som kan hända?”

Nordisk Pastell

Det går en blekt röd tråd från Karin och Carl Larsson konstnärshem i Sundborn, via efterkrigstidens diner och jukeboxdoftande inredningar till 1980-talets färgexplosioner och samtidens återkommande vårmode, nämligen pasteller. Pastell är ursprungligen ett teckningsmaterial bestående av pulvriserad kalk och färgpigment som pressas ihop till kritor. Tekniken att måla med pastell förfinades under 1700-talet, och både konstnärer och publik kom att uppskatta de ljusa färgerna med sin dämpade vackra lyster. Från taveldukarna på kontinenten flödade de lätta och flyktiga pastellfärgerna vidare norrut. Och kanske var det inte så konstigt att vi nordbor slog upp dörrarna på vid gavel när pastellfärgerna knackade på. Vid förra sekelskiftet dominerades våra hem av tunga, mörka inredningar och textilier, och plötsligt fick vi en chans att släppa in lite av det där ljuset vi behöver så väl. Under de senaste åren har pastellfärg i både kläder och inredning dragit åt det lite mjukare hållet. Ljust blått, gult eller rosa har passat fint i barnrummet eller på pikétröjorna under tennisveckan i Båstad, men har kanske inte känts lika självklart att färgsätta hela hem med. Med Nordisk pastell ska det bli ändring på det. Det här är pasteller för oss som vill växa upp. Med inspiration från skandinaviska berg, hav och blommor skapar de en enkelhet och renhet som gifter sig med naturliga material och trärena ytor. Kulörer med viss svärta och sting, men ändå med smak av det lugna, sobra och sköna. Så fortsätter pastellernas resa in i framtiden.

Studio Blå

Det sägs att blått är den universellt bästa färgen på grund av dess övervägande positiva associationer i olika kulturer. Himlen och havets kulör ger finansbranschen en extra skjuts av expertis och stabilitet, skapar lugn och läkande i hälsosektorn och sätter färg på betydelsefulla nationer och sammanhang. Här i norr har vi dock varit försiktiga med att släppa in för mycket blått i våra hem. Kanske handlar det om något nedärvt sedan generationer tillbaka, långt innan vi fick golvvärme och spotlights med dimmer? På den tiden var ju faktiskt Sverige kallt, mörkt och deppigt på riktigt. Inte tusan ville vi förstärka det med en färg som kunde utstråla både kyla och sentimentalitet. Annat var det på kontinenten! I solsäkra länder som Italien och Frankrike har blått alltid varit en naturlig del av inredningen. Där har kulören snarare fått representera intuition och spiritualitet, inte minst genom konstnärens Yves Kleins egenutvecklade och patenterade kulör Kleinblå; en ultramarin färg vars intensitet uppnås genom att torrt färgpigment blandas med ett syntetiskt bindemedel. Men de senaste åren har det hänt något. Blått i alla dess nyanser har slagit igenom på bred front hos inredare och stylister, även på våra breddgrader. Och kanske är det inte så konstigt? Vi reser oftare och surfar mer på nätet, vi river murar och kliver över gränser mest hela tiden. För varje dag blir vi helt enkelt lite mer internationella. Så hög tid att omfamna en sofistikerad trend som för tankarna söderut. Blunda och hör ljudet från bilarna som tutar på gatan nedanför din ateljévåning i Milano; lukta och känn dofterna från en lyxbistro i Marseille.

Miami Déco

Under åren efter första världskriget växer det fram två parallella arkitektur- och inredningsskolor i västvärlden. Båda kan sägas vara ett modernistiskt uttryck för tidserans snabba industrialisering och en reaktion på Jugendstilens organiska former, men där tyska Bauhaus hyllar det avskalade och massproducerade betonar franska Art déco istället det individuella och exklusiva. Orientaliska motiv integreras med moderna element i symmetriska mönster. Formerna är tydligt geometriska och färgerna starka och kontrasterande. I Europa plockas Art déco upp av konstnärer och formgivare. På andra sidan Atlanten är det arkitekterna som går igång. Ända fram till 1950-talet byggs det skyskrapor, hotell, biografer och bostadshus i den karaktäristiska stilen över hela kontinenten. Chrysler Building i New York är kanske mest känd, men det är de färgglada husen längs med Ocean Drive i Miami Beach som väcker starkast känslor. Det är hit vi åker för att låta oss inspireras. Miami déco är kulörer med puls och lekfullhet, med värme och intensitet. Glada kulörer som djupnar i takt med att solen går ner i havet. Turkoser, koraller och gult som med en retroflirt symboliserar det s sköna livet. Kulörer som trivs i sällskap av vitt, svart, guld och stora gröna växter. Känslan av ledig och lyxig tid som sveper in i våra hem likt en ljum vind från Karibiska havet. Under sina glansdagar representerade Art déco lyx, livsglädje och tro på sociala och tekniska framsteg. Det låter som en vacker tanke även i våra dagar: Att mota bort de mörka molnen vid horisonten med en rejäl dos glamour och framtidstro.

Gröna Drömmar

Den 28 juni 1712 föds ett gossebarn i Genève som får namnet Jean-Jaques Rousseau. Drygt 300 år senare är flera av de idéer han lanserar under sin tid som upplysningsfilosof i högsta grad levande; så levande att de har tjänat som inspiration till en av årets kulörtrender. Rosseaus förkärlek till naturen grundar sig i en kritisk inställning till vetenskapens och teknikens inflytande på människan. Han menar att det allt längre avståndet till vårt ursprung gör våra liv artificiella – och skapar samhällen helt styrda av pengar och materiella ting. Någon gång har vi nog alla omfamnat Rousseaus tankar på att återgå till naturen, eller åtminstone återgå till ett litet charmigt torp på landet, för att rädda oss själva. Sedan knackar verkligheten på dörren. Visst är det en vacker tanke att helt hänge sig åt sitt ursprung, men vem ska då flyga på weekendresor och gå på bio? Vem ska skjutsa ungarna på fotbollsträning, bjuda vännerna på mellofest och plocka fram motorcykeln den där första vårdagen när gatorna är nysopade? Nej, vi kanske inte kan ta människan till naturen när allt kommer omkring. Men vi kan alltid ta naturen till människan. Kulörerna i Gröna drömmar för tankarna till skogsväsen, dimmiga ängar och trolska drömmar i gryningstimmen. Sotiga och mjuka gröna toner ger tillsammans med accenter i aprikos en lite romantisk och frasig känsla; en bukett bleka rosor och vilda blad. Rousseau hade älskat det.